Refacere parte carosabilă pe DJ 134C, km 19+400-20+300” (proiectare și execuție)

-Județul Harghita fiind situat într-o zonă muntoasă, cu relief caracterizat prin pante abrupte și văi înguste favorizează formarea, acumularea și propagarea viiturilor într-o perioadă de timp foarte scurtă, în zone imprevizibile, fără a avea posibilitatea de avertizare și de luare a unor măsuri de protecție prealabilă. Un alt factor determinant în formarea cauzate de furtunile înregistrate de-a lungul anilor și defrișările realizate pentru curățarea terenurilor forestiere afectate. Ploile abundente din perioada 2014-2016, cantitățile mari de apă căzute într-un interval foarte scurt de timp, au generat puternice viituri care au provocat pagube materiale însemnate în anumite zone ale județului Harghita. De asemenea au fost afectate și o serie de drumuri județene care în unele cazuri constituie singura cale de acces în unele localități. Astfel, în urma inundațiilor, sectorul de drum km 19+753-20+253 a fost afectat puternic de scurgerile de apă freatică, rezultând o alunecare de teren pe o lungime de 500 m, cedarea suprastructurii rutiere și băltirea apei în șanțuri. Consiliul Județean Harghita a efectuat lucrări de refacere în anii 2016-2017 pe sectorul amintit, conform proiectului elaborat pe baza unei expertize tehnice realizate în 2015. Pe timpul execuției lucrărilor de refacere a avut loc o alunecare de teren în zona km 19+780-19+810, în lungime de 30 m. Având în vedere că Expertiza tehnică și-a pierdut valabilitatea întrucât au survenit situații de calamități, Executantul a remediat situația, urmând ca după terminarea și recepționarea investiției, din noiembrie 2017 și până în prezent, sectorul km 19+785-19+810 să cedeze, rezultând iarăși o alunecare de teren. Conform prevederilor Hotărârii 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcții, Cap. 3 – Intervențiile în timp asupra construcțiilor, conform lit. a), art. 19 ”soluțiile se stabilesc numai după cunoașterea stării tehnice a construcțiilor, inclusiv a cauzelor care au produs degradări, dacă este cazul, ca rezultat al expertizării tehnice.” Luând în considerare Expertiza tehnică elaborată, conform contractului nr. 41/11180/17.05.2018, încheiat cu RC Geoproiect SRL-D, au fost identificate 6 zone cu alunecare, unde sunt necesare lucrări de consolidare cu piloți forați, respectiv zid de sprijin din gabioane. Au fost organizate deja 3 proceduri de achizitie publica pentru realizarea lucrarilor dar nu s-a prezentat nimeni. In urma unor verificari pe piata contructiilor a reiesit ca valoarea estimata este mult sub valoarea la care pot fi realizate lucrarile, drept pentru care este necesara marirea valorii alocate pentru a putea fi atribuită. Acest lucru este determinat in principal de marirea valorii salariului in domeniul constructiilor precum si marirea accelerata a pretului materiilor prime. Pentru realizarea investiției este necesară proiectarea, respectiv execuția acestor lucrări, cu o valoare estimată de 4.394,11 mii Lei.