DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A 83 UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI CONEXE DIN JUDEȚUL HARGHITA

Direcția Generală Programe Proiecte

Nr de înregistrare CJH _________ / ___________

--------------
ORDONATOR DE CREDIT
.............................................


NOTĂ DE FUNDAMENTARE

DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A 83 UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI CONEXE DIN JUDEȚUL HARGHITA
Clasificare
Sursă de finanțare: 
Bugetar
Capitol: 
65.02.50 Alte cheltuieli în domeniul învatamântului
Centru Bugetar: 
CJH - Judetul Harghita
Articol aliniat: 
58 Titlul X Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 (cod 58.01 la 58.05+58.11+58.12+58.16)
Categoria bugetara: 
65.02 Învățământ
Cheltuieli bugetare: 
...50 alte cheltuieli in domeniul învățământului
Obiectivele de investitii: 
3. Alte cheltuieli de investiţii
Alte cheltuieli de investitii: 
b) dotări independente
Dotari independente: 
2. Mobilier, aparatură birotică şi alte active fixe corporale
Mobilier, aparatură birotică şi alte active fixe corporale: 
Subcapitolul 58
INFORMAŢII GENERALE
Domeniul acoperit de investiție: 
DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A 83 UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI CONEXE DIN JUDEȚUL HARGHITA
LOCAŢIA DE IMPLEMENTARE A INVESTIŢIEI
Marcarea locaţiei / Helyszín megjelölése: 
Localitatea: 
Atid - Etéd
Avrămești - Szentábrahám
Bălan - Balánbánya
Bilbor - Bélbor
Borsec - Borszék
Brădești - Fenyéd
Căpîlnița - Kápolnásfalu
Cârța - Karcfalva
Ciucsîngeorgiu - Csíkszentgyörgy
Ciumani - Gyergyócsomafalva
Corbu - Gyergyóholló
Corund - Korond
Dănești - Csíkdánfalva
Dîrjiu - Székelyderzs
Dealu - Oroszhegy
Ditrau - Gyergyóditró
Feliceni - Felsőboldogfalva
Frumoasa - Csíkszépvíz
Gălăuțaș - Galócás
Gheorgheni - Gyergyószentmiklós
Joseni - Gyergyóalfalu
Lăzarea - Gyergyószárhegy
Lueta - Lövéte
Lunca de Jos - Gyimesközéplok
Lupeni - Farkaslaka
Mădăraș - Csíkmadaras
Mărtiniș - Homoródszentmárton
Merești - Homoródalmás
Mihăleni - Csíkszentmihály
Mugeni - Bögöz
Ocland - Oklánd
Odorheiu Secuiesc - Székelyudvarhely
Păuleni-Ciuc - Csíkpálfalva
Porumbeni - Galambfalva
Praid - Parajd
Racu - Csíkrákos
Satu Mare - Máréfalva
Săcel - Románandrásfalva
Sâncrăieni - Csíkszentkirály
Sândominic - Csíkszentdomokos
Sânmartin - Csíkszentmárton
Sînsimion - Csíkszentsimon
Sărmas - Salamás
Secuieni - Újszékely
Șimonești - Siménfalva
Suseni - Gyergyóújfalu
Tomești - Csíkszenttamás
Tulgheș - Gyergyótölgyes
Ulieș - Kányád
Vărșag - Székelyvarság
Voșlăbeni - Vasláb
Zetea - Zetelaka
Adresa: 
Judeţul Harghita
Amplasament: 
83 UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI CONEXE DIN JUDEȚUL HARGHITA
Beneficiarul investiției / Parteneri, dacă este cazul: 
Consiliul Judeţean Harghita Lider, Parteneri 52 Uat-uri, 2 Cluburi Sportive si 1 Club Copii
DESCRIEREA INVESTIŢIEI
Necesitatea investitiei
Necesitatea investiției: 
Pandemia a pus într-o situație dificilă în ceea ce privește educația, în acest sector ne-am confruntat cu decalaje mai ales în regiunile defavorizate, rurale (specificului Județului Harghita fiind preponderent alcătuit din localități rurale) accesul greoi la tehnologie i-a privat pe elevi de continuarea dreptului la educație. În acest sens, Consiliul Județean Harghita, împreună cu specialiști de la nivel național și internațional, a procedat la elaborarea unui plan de acțiune DIGEDU2030, având la bază date concrete și, prin obiectivele trasate, încadrându-se în demersurilor strategice naționale și europene, transpuse la nivel regional: Strategia Națională SMART-Edu și Planul de Acțiune pentru Educația Digitală 2021-2017 al Uniunii Europene, prin încurajarea dezvoltării unui ecosistem de educație digitală de înaltă performanță, respectiv, intensificarea aptitudinilor și competențelor digitale pentru transformarea digitală, la nivel județean. Pentru a elimina deficiențele regăsite la nivelul sistemului educațional în ceea ce privește abilitățile digitale, conectivitatea și utilizarea tehnologiilor, proiectul își propune să determine:  înțelegerea modului în care tehnologiile digitale actuale pot sprijini comunicarea, creativitatea și inovarea, ajutând elevii să fie conștienți de posibilitățile, limitările, efectele și riscurile acestora, contribuind inclusiv la creșterea gradului de atractivitate a unităților de învățământ în rândul profesorilor bine pregătiți. Elevii se vor putea familiariza cu principiile generale, mecanismele și logica care stau la baza tehnologiilor digitale aflate în plină evoluție și vor putea cunoaște funcția și utilizarea de bază a diferitelor dispozitive, programe informatice și rețele;  adaptarea la progresul tehnologic actual a practicilor pedagogice din sistemul românesc de învățământ ca răspuns la provocările cu care tinerii absolvenți se confruntă atunci când intră pe piața muncii sau ajung în universități. Majoritatea profesorilor menționează că folosesc rar tehnologia în predare, iar atunci când o fac se limitează la prezentări efectuate cu ajutorul unui video-proiector. De asemenea, majoritatea cadrelor didactice nu încurajează folosirea de către elevi a resurselor disponibile pe Internet și nici nu prezintă în mod sistematic resurse online de încredere (biblioteci virtuale, platforme educaționale, reviste online etc.). Prin implementarea proiectului, cadrele didactice care activează în cadrul unităților de învățământ beneficiare ale proiectului, în special cele utilizează laboratoarele sau atelierele de practică, își vor putea dezvolta propriile competențe și aptitudini digitale, având acces la resursele educaționale și tehnologia necesară pentru a utiliza aceste competențe în procesul de predare-învățare. Pandemia COVID-19 a determinat conștientizarea lacunelor și deficiențelor semnificative în ceea ce privește abilitățile digitale, conectivitatea și utilizarea tehnologiilor în educație. Similar statelor membre, și în România, începând cu luna martie 2020, criza COVID-19 a reconfigurat practicile educaționale de la interacțiunea față-în-față la mediul online. Această provocare a evidențiat rolul educației digitale ca obiectiv-cheie pentru predarea-învățarea-evaluarea de înaltă calitate, accesibilă și favorabilă incluziunii, precum și necesitatea unei abordări strategice privind dobândirea competențelor digitale pe tot parcursul vieții, pentru toți actorii implicați. În această perioadă, predarea-învățarea s-a mutat preponderent în mediul online, iar provocările cu care s-au confruntat școlile din România au fost legate de: - Lipsa de predictibilitate; - Rețea școlară eterogenă, cu un puternic decalaj digital între unitățile de învățământ; - Competențe digitale insuficient dezvoltate pentru organizarea eficientă a procesului didactic în mediul online; - Acces redus la tehnologie și nivel redus de adaptare la educația digitală; - Posibilitățile reduse ale familiilor în a acorda sprijin beneficiarilor educației, copiii, pentru participare la lecții online. Pentru elevii cu dizabilități, perioada pandemiei a însemnat adâncirea divizării, a izolării și a discriminării digitale. Accesul la materialele didactice și tehnologia necesară pentru dobândirea competențelor digitale, determină incluziunea socială a acestora, oferindu-le ulterior, în calitate de adulți, șanse egale de accesibilitate la cerințele noi de pe piața muncii. În lumina acestor exigențe, sistemul de educație trebuie modernizat pentru a se asigura infrastructura digitală specifică necesară în cadrul procesul educativ, ceea ce va conduce inclusiv la respectarea principiului egalității de șanse pentru elevii sau profesorii cu dizabilități.
Deficiențe majore ale situației actuale: 
Lipsa unui ecosistem de educație digitală de înaltă performanță și a unei infrastructuri de educație durabilă, transpusă în: - Gradul insuficient de informatizare, atât din perspectiva dotării cu echipamente de specialitate, cât și al nivelului de utilizare a facilităților oferite de tehnologia educației în procesul educațional la nivel rural și la nivelul orașelor mici (mic urban) din județul Harghita. - Vechimea echipamentelor din structura instalațiilor funcționale, ceea ce determină apariția unui decalaj între tehnologiile și practicile educaționale existente și cele utilizate în procesul educațional, determinând inclusiv un grad redus de eficiență energetică și, prin urmare, costuri ridicate de operare. - Existența unui mobilier învechit, cu precădere în mediul rural, care determină perpetuarea inechității și reducerea atractivității școlilor pentru cadrele didactice bine pregătite, situația de fapt fiind una mai acută la nivelul dotării cabinetelor, laboratoarelor și a sălilor de sport.
Prognoze pe termen mediu și lung: 
Creștea gradului de utilizare a facilităților IT&C în procesul de predare / învățare prin crearea și dotarea unor ateliere și laboratoare “digitale” la nivelul unităților de învățământ preuniversitar va determina crearea unui proces educațional modern și incluziv. Accesul la tehnologii digitale și utilizarea lor va contribui la reducerea decalajului la învățătură dintre elevii care provin din medii defavorizate. De asemenea, tehnicile de predare personalizate vor determina creșterea motivației elevilor/studenților prin concentrarea personalizată a eforturilor profesorilor asupra fiecăruia dintre aceștia în parte. Implementarea proiectului, în special componenta digitală, va contribui la adaptarea abordărilor didactice din învățământul preuniversitar astfel încât competențele absolvenților să fie în concordanță cu cele cerute pe piața muncii, ținând cont de creșterea rapidă a necesității utilizării competențelor digitale în tot mai multe domenii de activitate. De asemenea, utilizarea noilor tehnologii și a echipamentelor digitale în procesul educațional va conduce la creșterea atractivității acestuia în rândul elevilor, inclusiv la diminuarea abandonului școlar, diminuarea decalajelor unităților de învățământ preuniversitar în ceea ce privește dotarea cu echipamente, laboratoare și săli de practică moderne, ajutând în aceeași măsură cadrele didactice în vederea îmbunătățirii calității și diversificării procesului educațional.
DOCUMENTE ŞI POZE
Oportunitatea investiţiei
Încadrarea obiectivului în politicile de investiții, strategii sau proiecte aprobate: 
Dezvoltarea infrastructurii de învăţământ în Judeţul Harghita.
Actele legislative care reglementează domeniul investiției: 
În conformitate cu prevederile Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, a Ordinului de ministru nr. 6.423/19.12.2022 pentru aprobarea Ghidului specific - Condiții de accesare a fondurilor europene aferente Planului național de redresare și reziliență în cadrul apelurilor de proiecte PNRR/2022/C15, componenta 15 – Educație, modificat prin Corrigendumul nr.1 aprobat prin OME nr. 3674/14.02.2023 și OME nr. 3.848/14.03.2023, prevederile Ghidului specific - Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 15 – Educație, „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe”, al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi reziliență, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi reziliență, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. 14 alin (4) și art. 35 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică cu modificările și completările ulterioare.
Acorduri, contracte, etc., care obligă la cofinanțarea/realizarea investiției: 
Contract de finanţare cu nr. 297 Dot/2023 înreg la CJHR cu nr. 131292/2023 Hot CJHR 82/2023
Obiectivele proiectului: 
DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A 83 UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI CONEXE DIN JUDEȚUL HARGHITA in cadrul PNRR PNRR-Dotări-2023/Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe Pilonul VI: Politici pentru noua generație Componenta C15- Educație Reforma 4: Investiția 13. Echiparea laboratoarelor informatice din școlile de educație și formare profesională (EFP) Investiția 14. Echiparea atelierelor de practică din unitățile de învățământ profesional și tehnic Reforma 5: Investiția 9. Asigurarea echipamentelor și a resurselor tehnologice digitale pentru unitățile de învățământ Reforma 6: Investiția 11. Asigurarea dotărilor pentru sălile de clasă preuniversitare și laboratoarele/ atelierele școlare
Zonele ţintă şi/sau grupurile ţintă: 
PNRR-Dotări-2023/Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe Pilonul VI: Politici pentru noua generație Componenta C15- Educație Reforma 4: Investiția 13. Echiparea laboratoarelor informatice din școlile de educație și formare profesională (EFP) Investiția 14. Echiparea atelierelor de practică din unitățile de învățământ profesional și tehnic Reforma 5: Investiția 9. Asigurarea echipamentelor și a resurselor tehnologice digitale pentru unitățile de învățământ Reforma 6: Investiția 11. Asigurarea dotărilor pentru sălile de clasă preuniversitare și laboratoarele/ atelierele școlare
COSTUL ESTIMATIV AL INVESTIȚIEI
Valoarea necesară pentru anul în curs: 
100 952.55 mii lei
Sursa de finanțare: 
Buget local
Fonduri externe nerambursabile
Alte surse
Suma aprobată pt anul în curs: 
100 952.55 mii lei
Denumirea investitiei Prevederi TOTAL Buget local Suma aprobata Bugetul instituţiilor publice finanţate din venituri proprii integral sau parţial Suma aprobata Bugetul împrumuturilor interne Credit de angajament
DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A 83 UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI CONEXE DIN JUDEȚUL HARGHITA 100952.55 100952.55 0.00 0.00 0.00
Durata
Durata estimată (luni): 
12 luni
Investiția va continua și în următorul an?: 
Nu